نرم افزار - موزیک- آموزش- آموزش سی شارپ جلسه اول

تاریخ: سه شنبه 25 تیر 1392 ساعت: 11:18 بازدید: 55 نویسنده: افشین

 


با درود فراوان خدمت بازدید کنندگان وبلاگ ، از امروز  آموزش زبان سی شارپ رو شروع می کنیم …

این آموزش از اصول اولیه و پیش پا افتاده مسائل مربوط به برنامه نویسی شروع می شه که کلیه علاقه مندانی که اطلاعات کافی درمورد زبان های برنامه نویسی ندارند به راحتی با دنبال کردن این آموزش ها می تونند به سطح بالایی برسند! 

فصل اول : مبانی کامپیوتر و برنامه سازی

  • مبنای اعداد

عدد مبنای ۱۰ دارای ۱۰ رقم است:

۰,۱,۲,۳,۴,۵,۶,۷,۸,۹

عدد مبنای ۸ دارای ۸ رقم است:

۰,۱,۲,۳,۴,۵,۶,۷

عدد مبنای ۱۶ دارای ۱۶ رقم است:

۰,۱,۲,۳,۴,۵,۶,۷,۸,۹,A,B,C,D,E,F

عدد مبنای ۲ دارای ۲ رقم است:

۰,۱

  • تبدیل از مبنای ۱۰ به سایر مبناها
  1. برای تبدیل از مبنای ۱۰ به سایر مبناها از روش تقسیم متوالی استفاده میشود.
  2. پس از تقسیم عدد مبنای ۱۰ بر مبنای جدید یک باقیمانده و یک خارج قسمت بوجود خواهد آمد. باقیمانده بعنوان قسمتی از عدد مبنای جدید استفاده شده و خارج قسمت برای تقسیم بعدی مورد استفاده قرار میگیرد. این عمل تا صفر شدن خارج قسمت ادامه می یابد.

bia2bebar.ir TabdileMabna آموزش برنامه نویسی با سی شارپ (جلسه اول)

  • تبدیل از سایر مبناها به مبنای ۱۰
برای تبدیل از یک مبنا به مبنای ۱۰ مقدار هر رقم در ارزش آن ضرب شده و حاصل با هم جمع میشوند:
مثال) تبدیل ABC از مبنای ۱۶ به ۱۰
bia2bebar.ir Example 16To10 آموزش برنامه نویسی با سی شارپ (جلسه اول)
مثال) تبدیل ۷۵۴ از مبنای ۸ به ۱۰
bia2bebar.ir Example 8To10 آموزش برنامه نویسی با سی شارپ (جلسه اول)
  • اسامی اعداد باینری بزرگ
برای نمایش توانهای مختلف ۲ از اسامی مقابل استفاده میشود.
bia2bebar.ir BigBinery آموزش برنامه نویسی با سی شارپ (جلسه اول)
برای اسامی توانهای مختلف ۱۰ نیز از اسامی مشابهی استفاده میشود.
bia2bebar.ir BigBinery2 آموزش برنامه نویسی با سی شارپ (جلسه اول)
The ASCII Character Set
برای نمایش حروف انگلیسی از الگوهای ۸ بیتی استفاده میشود که طبق یک قراردادی با نام اسکی  ACSII کد گذاری شده اند. معمولا اکثر کامپیوترها از این قرارداد برای ذخیره ونمایش متن های انگلیسی تبعیت میکنند.
bia2bebar.ir ASCII Characters آموزش برنامه نویسی با سی شارپ (جلسه اول)
The Unicode Character Set
حروف انگلیسی را براحتی میتوان با استاندارد ASCII نمایش داد. چون این استاندارد از ۸ بیت برای نمایش حروف استفاده میکند لذا فقط ۲۵۶ حرف و عدد و یا نشانه مختلف را میتواند نشان دهد. در نتیجه این قرارداد برای نمایش حروف سایر زبانها مثل چینی وژاپنی که دارای چندین هزار حرف مختلف هستند غیر قابل استفاده خواهد بود. به همین علت امروزه از قرارداد جدیدی با نام UNICODE  استفاده میشودکه علاوه بر حروف انگلیسی میتواند حروف تمامی زبانهای دنیا ازجمله زبان فارسی را با آن کدگذازی کرده و نمایش داد.
bia2bebar.ir Unicode Character آموزش برنامه نویسی با سی شارپ (جلسه اول)
  • حافظه و برنامه
  1. هنگامی که یک برنامه اجرا میشود، قسمتی از حافظه اصلی به داده های آن اختصاص داده میشود و میتواند به هر تعداد که میخواهد اطلاعات آنرا تغییر دهد. برای مثال اگر برنامه ای درحال جمع کردن لیستی از داده ها باشد حاصل جمع در محلی از حافظه اصلی نگهداری خواهد شد که با هر بارجمع کردن داده های جدید محتوی این محل نیز تغییر خواهد نمود.
  2. دستورات یک برنامه در حال اجرا نیز در حافظه قرار داده میشوند اما دچار تغییر نمیشوند. قسمتی از وظیفه یک زبان برنامه نویسی این است که مراقب محل نگهداری برنامه و داده های آن در حافظه بوده و خیال برنامه نویس را از این بابت آسوده کند.
  • حافظه RAM
بخش اعظم حافظه اصلی کامپیوترها از نوع حافظه RAM است . این نوع حافظه هم قابل نوشتن و هم قابل خواندن است. برنامه های اجرائی ازروی هارددیسک به RAM کامپیوترکپی شده و توسط پردازنده اجرامیشوند. مدار الکترونیکی این حافظه دارای این خاصیت هستند که با قطع منبع تغذیه اطلاعات آن بکلی پاک میشوند.
  • اندازه اعداد در حافظه کامپیوتر
  1. برای اینکه بتوان یک عدد را در حافظه کامپیوتر ذخیره نمود باید اندازه بیت های لازم برای ذخیره آن عدد را مشخص نمود.
  2. برای مثال عدد ۴ در مبنای ۲ با ۳ بیت قابل نمایش است: ۱۰۰٫ اما برای ذخیره آن در حافظه باید از تعدادی بیت استفاده نمود که باید حتما مضربی از ۸ باشند (بایت).
  3. در اینصورت از تعداد ۸ یا ۱۶ یا ۳۲ و یا ۶۴ بیت میتوان برای ذخیره آن استفاده نمود.

8 بیت      ۰۱۰۰   ۰۰۰۰

۱۶ بیت    ۰۱۰۰   ۰۰۰۰ ۰۰۰۰   ۰۰۰۰

  • تعیین علامت اعداد مورد نیاز یک برنامه
  1. علاوه بر اندازه یک عدد باید علامت دار بودن و یا غیر علامت دار بودن آن نیز مشخص شود. برای مثال اگر از یک بایت برای نمایش یک عدد صحیح استفاده شود در صورتی که همه این هشت بیت برای عدد بکار رود میتوان اعداد از ۰ تا ۲۵۵ (۱- ۲۸) را میتوان با این هشت بیت نمایش داد.
  2. در صورتی که از بیت آخر برای نمایش اعداد منفی استفاده شود در اینصورت میتوان اعداد ۱۲۸- تا ۱۲۷+ را با این هشت بیت نمایش داد. (۱۲۸= ۲۷)
  • تعیین نوع اعداد مورد نیاز یک برنامه
- علاوه بر اندازه و علامت دار بودن یک عدد باید نوع عدد مورد نیاز یک برنامه هم مشخص شود.
- انواع اصلی اعدادی که در کامپیوتر استفاده میشوند عبارتند از:
  1. اعداد اعشاری ۱۴٫۵
  2. اعداد صحیح  ۱۴
- در کامپیوتر از قراردادهای مختلفی برای ذخیره هر یک از این اعداد استفاده میشود.
  • اعداد مورد پشتیانی زبان های برنامه نویسی
  1. اگر چه همه زبانهای برنامه نویسی مختلف طوری طراحی میشوند که با اعداد متنوعی کار کنند اما اندازه و تنوع داده های مورد پشتیبانی هر زبان متفاوت است.
  2. در هر زبان از یک اسم خاص برای مشخص کردن نوع داده های قابل استفاده در آن زبان استفاده میشود.
  • انواع داده در سی شارپ

bia2bebar.ir C Data Types آموزش برنامه نویسی با سی شارپ (جلسه اول)

  • تمرین
مشخص کنید برای هر یک از کمیت های زیر در زبان C# از چه داده ای میتوان استفاده نمود:
  1. سن انسان
  2. حقوق ماهانه
  3. قد انسان
  4. حضور و غیاب افراد
در انتخاب نوع داده مورد نیاز باید دقت زیادی نمود تا اندازه در نظر گرفته شده برای آن در ضمن اینکه باعث هدر رفتن حافظه نشود بتواند پاسخ گوی نیازهای آینده نیز باشد.
  • اپراتورهای محاسباتی
- به کمک اپراتورهای (عملگرهای) محاسباتی میتوان انواع محاسبات مختلف را بر روی داده های ذخیره شده در حافظه انجام داد.
- اپراتور های محاسباتی بر روی اعداد عمل میکنند که این اعداد اپراند(operand) یا عملوند نامیده میشوند.
  • اپراتور جایگزینی
برای نسبت دادن مقدار به متغیرهای معمولی از اپراتور جایگزینی (Assignment Operator)استفاده میشود.
مثال)

x = 142;

در سمت چپ این اپراتور نام متغیر مورد نظر نوشته میشود  سمت راست آن میتوان یک عدد و یا یک عبارت محاسباتی قرار داد که بعد از محاسبه شدن به یک عدد ختم شود. کاراپراتورجایگزینی این است که عدد سمت چپ را در محلی از حافظه که به متغیر سمت راست اختصاص داده شده است قراردهد.
مثال) به اجرای پشت سر هم دستورات زیردقت کنید:
bia2bebar.ir Assignment Operator آموزش برنامه نویسی با سی شارپ (جلسه اول)
- همانگونه که گفته شد در سمت چپ این اپراتور فقط میتوان از نام یک متغیر استفاده نمود. لذا مثال زیر که در آن در سمت چپ یک عبارت محاسباتی قرار داده شده است غلط میباشد.

۱ + x = y;

- اما دستور زیر صحیح است. زیرا از قانون قبلی تبعیت میکند. در این دستور ابتدا مقدار ۵ به y نسبت داده شده و سپس مقدار y  یعنی همان ۵ به x  نسبت داده میشود.

x=y=5;





موضوعات:آموزش زبان های برنامه نویسی ,
آموزش-سی-شارپ---جلسه-اول آموزش-سی-شارپ---جلسه-اول آموزش-سی-شارپ---جلسه-اول آموزش-سی-شارپ---جلسه-اول آموزش-سی-شارپ---جلسه-اول امتیاز : 42 دیدگاه(0)

ارسال نظر

نام شما
وب سایت
پست الکترونیک
پیام
درج شکلک
نظر خصوصی
کد امنیتی

نظرات


صفحات نظرات
1 |